• Anasayfa
  • Makale
  • Yoksul Ama Mutlu Olmasını Bilen Güler Yüzlü İnsanların Ülkesi
Uzun Pozlamanın 8 Bileşeni.
Makale

Uzun Pozlamanın 8 Bileşeni.

Uzun pozlama metodu ile fotoğraf çekmek demek tek bir anı değil, akan zamanı fotoğraflamak demektir.

Bu yöntem size donuk bir kare yerine, hareket ediyor denebilecek kadar gerçekçi hikayeler anlatma fırsatı verecektir.

Yazı ve Fotoğraflar: Adem MELEKE

İstanbul Ortaköy - Saat 05:10 – Canon 5D Mark4 – f/22 – Pozlama süresi 15 saniye – Odak Uzaklığı 24mm (Canon 24-70 f2.8L USM) – ISO 100.

1-GÖKYÜZÜNÜ KEŞFEDİN

Uzun pozlama yapabilmek için öncelikle mekanınızın hangi saatte hangi ışığı vereceğini mutlaka bilmelisiniz. Genel geçer olarak gün doğumu sarı-mavi, gün batımı kızıl, gün battıktan sonraki bir-iki saat mavi, gece ise siyah bir gökyüzü verecektir. Harici ışık kaynaklarının bulunduğu ortamlar ve dolunaylı gecelerde mutlaka bu faktörleri dikkate almalısınız.

Gün doğumu ve gün batımında yapacağınız uzun pozlamalarda yönünüz eğer güneşin doğduğu veya battığı yöne ise pozlama süreniz oldukça kısalacaktır. Ve renk geçişiniz gün doğumunda aşağıdan yukarıya sarı-beyaz-mavi-siyah olacaktır. Gün batımında ise kızıl-mavi-siyah olacaktır. Bu vakitlerde pozlamanızı güneşi arkanıza alarak yaparsanız pozlama süreniz uzayacak ve renk geçişiniz yukarıdan aşağıya mavi-siyah olacaktır.

Eğer gün battıktan sonra pozlama yapacaksınız diyafram ve enstantane değerleriniz tamamen etraftaki harici ışıklara göre değişir. Burada etkileyici kareler için kompozisyonunuza göre tüm diyafram aralıklarını kullanabilirsiniz.

Gündüz ya da yapay ışıkta uzun pozlama ise tamamen fotoğraflayacağınız mekâna göre değişkenlere sahiptir. Bulut ya da rüzgârda sallanan dallar size keskin olmayan alanlar yaratacaktır. Bu fotoğraflarda fotoğrafın bir kısmını fluya düşürmek, sanatsal bir teknik ortaya koymanızı sağlayacaktır.

 

2-MAKİNANIZI SABİTLEYİN

Bunun en kolay yolu tripod kullanmaktır. Eğer tripodunuz yoksa makinanızı bir duvarın, masanın ya da otomobilinizin üzerine koyabilirsiniz. Elde çekim yapmayı ise eğer nabzınızı ve tüm istemsiz kaslarınızı durdurabilecek bir süper gücünüz yoksa aklınızdan bile geçirmeyin.

Monaco – Saat 00:30 – Canon 5D Mark3 – f/11 – Pozlama süresi 20 saniye – Odak Uzaklığı 28mm (Canon 24-70 f2.8L USM) – ISO 100 - Heliopan ND Variable filtre.

3-GECİKTİRİN

Deklanşöre basmanız mutlaka bir titreşim oluşturacağından uzun pozlamalarınızda harici tetik kullanın. Eğer tetiğiniz yoksa makinanızdaki deklanşöre geç basma seçeneğini kullanın. Pek çok makinada 2 saniye ya da 10 saniye gecikmeli deklanşör özelliği vardır.

 

4-MANUEL NETLEYİN

Uzun pozlamada, pozlama sürenizde oluşabilecek hareketler netleme noktanızı değiştireceğinden mutlaka manuel netleme yapın. Unutmayın karenizde size en yakın noktalar netleme alanınızın dışında kalacaktır, bu nedenle netleme noktanızı buna göre belirleyin.

İstanbul Poyrazköy - Saat 03:24 – Canon 5D Mark3 – f/9 – Pozlama süresi 25 saniye – Odak Uzaklığı 32mm (Canon 24-70 f2.8L USM) – ISO 125 – Heliopan ND Variable filtre

5-TİTREŞİM ÖNLEYİCİLER

Lensinizin titreşim önleme özelliğini mutlaka kapatın. İlk bakışta mantığınıza ters gelecek bu hareketin yapılmaması durumunda netlik kaybedeceksiniz. Neden mi? Lenslerdeki titreşim önleme özelliği otomatik olarak sizin deklanşöre basacağınızı öngörür ve makinanın öne yığılacağını tahmin ederek micromotor sayesinde geriye denge hareketi uygular. Oysa makinanız sabit olacağından ve tetik ya da gecikmeli deklanşör kullanacağınızdan bu titreşim olmayacaktır. Makinanızda ise titreşim önleyici varsa mutlaka açın. Bu sistemler stabilizatör yardımıyla çalıştığından rüzgâr ya da zeminden kaynaklı (bir arabanın geçmesi gibi) titreşimleri absorbe edecektir.

İstanbul Kuleli- Saat 04:16 – Canon 5D Mark3 – f/11 – Pozlama süresi 5 saniye – Odak Uzaklığı 46mm (Canon 24-70 f2.8L USM) – ISO 100.

6-LENS SEÇİMİ

Uzun pozlama için her zaman prime lensler daha sanatsal sonuç verir görüşü hâkim olsa da ben bunun çok geçerli olduğunu düşünmüyorum. Pekâlâ kaliteli bir zoom lens de size harika fotoğraflar verebilir. Tek dikkat emeniz gereken husus, eğer geniş açı bir lens ile çekim yapıyorsanız distorsiyon oranını bilmeniz ve oralardan kırpacağınız bir kadraj oluşturmanız...

 

7-FİLTRELEYİN

Özellikle ND filtreler uzun pozlama fotoğraflarınıza harika bir masalsılık katar. Gündüz şelale ya da gece deniz fotoğraflarınızda suyun pamuk gibi görünmesi ve ışığın patlamaması hep bu ND filtrelerin marifetidir. Gündüz pozlamalarında UV filtreler de kullanabilir, bu sayede ışık huzmeleri elde edebilirsiniz.

Eskişehir Yazılı Kayalar – Saat 20:30 - Canon 5D Mark 3 - f3 – Pozlama süresi 10 saniye – Odak uzaklığı 24mm (Canon 24-70 f2.8L USM) - ISO 1000.

Not:Bu fotoğrafta ışıkla boyama tekniği kullanılmıştır. Bu nedenle yukarıda verdiğimiz diyafram aralıklarının tamamen dışındadır.

8-GENİŞ GÖRÜN

Uzun pozlamada her tür hareket kadrajınıza yansıyacağından, mümkün olduğunca geniş açı ve derinlikli kompozisyonları tercih edin. Dar ve sıkışık kompozisyonlarda olası titreşimler ve havadaki zerrecikler fotoğrafınızı bozacaktır. Tabi çeşitli hava koşullarında bu önerimizin tersi de size çok özel sanatsal kareler verebilir.

Uzun pozlama tekniği ile yıldız pozlama ve ışıkla boyama yapmak en bilindik ve en sanatsal kareleri çekmenizi sağlayacaktır. Bu tekniklerle alakalı geçmiş sayılarda çok kıymetli yazarlarımızın oldukça teknik yazılarına yer vermiştik. Önümüzdeki saylarda da yine böyle kısa bir yol haritası ile anlatacağız.

Işığınız bol olsun…

Yazdır e-Posta