Makale

GezginFoto Temmuz-Ağustos Sizden Gelenler

Her sayı da okurlarımızdan gelen fotoğraflara yer verdiğimiz 'Sizden Gelenler' bölümü için GezginFoto'nun Mart - Nisan sayısında yayınlanan fotoğraflar;




1. Nur Demirkapu

Canon 650D • 18-135mm • 1/2500sn • ISO 200 • f/5

Okuyucumuzu tebrik ederim. Gayet güzel bir ters ışık çalışması olmuş. Torakçılar bu konuda bizim de popüler çekim alanımız. Kompozisyon oldukça iyi ve örnek bir çalışma bence. Adamın profil duruşu, sopanın diyagonale yerleşimi oldukça iyi. Sadece Torakçı’nın biraz daha sol altın oranda olması daha doğru olurdu. Pozlandırma başarılı, ton geçişleri güzel, açıklık koyuluk yerinde. Tebrikler.

2. Fatma Gök Salt

Canon 5D Mark III • 24-70 mm • ISO 100 • f/5.6 • 1/125sn

Güzel bir belgesel sahne, dramatik bir görüntü. İlgi merkezi sağ öndeki çocuk ve bebekte. Arka plan alan derinliği iyi.

Belgesel veya sokak fotoğraflarında istediğimiz kadrajı düzenlemek zor ama sağdaki kızlar kesilmiş. Onların çekilmesini beklemek veya onları kadraja almamak daha güzel olurdu. Bu şekilde ilgi merkezi daha çok öne çıkardı. Fırsatımız var mıydı bilemiyorum ama biraz beklesek bunlar olurdu. Arkadaki kadın da aynı şekilde işine döndüğünde daha etkili olurdu. Sabunu uzatma hareketi dikkat dağıtıyor. Yani bu güzel fotoğraf, biraz daha kadraj düzenlemesi ve doğru anı beklemeyle çok daha etkili hale gelirdi.

3. Yılmaz Nizam

Canon 60D • 18-200mm • 20sn • ISO 100 • f/22

İstanbul’un gece fotoğrafları bir başkadır. Buna dünyada sayılı bir şehirde yaşıyoruz bence. Güzel bir gece fotoğrafı. Tam beklediğimiz mavi saatler. Gökyüzünün maviden laciverte dönen tonları. Şehir mimarisinin güzel dokusu en güzel şekilde ortaya çıkıyor. Gece çekiminde zamanlama çok önemli. Doğru zamanda doğru yerdesiniz. Tripot kullanılmış, netlik ve alan derinliği yerinde. Kayıkların sallanması güzel bir hareket etkisi vermiş. Sadece birkaç kompozisyon eksikleri var. Fotoğrafın sol tarafı çok boş ve fazla, yarısı kadar kesilebilir. Ayrıca, ufuk ve bina eğri. Sol taraf biraz kesilse ve eğrilik düzeltirse, harika olurdu.

4. Uğur Tünay

Canon 550D • 200mm • 1/1250sn • ISO 200 • f/9

Güzel bir panoramik fotoğraf. Ön planda martının netliği iyi, duruşu iyi. Arka plan bulanıklığı iyi fakat biraz daha koyu olabilirdi. Kompozisyon olarak eksikler var. Martı, kule her şey belli bir bölgede, diğer alanlar boş. Kule sağ altın oranda zaten, kuş sol altın oranda olsaydı daha iyi olurdu. Zamanlama sorunu, kuş ve kuleyi üst üste bindirmiş. Böyle çekemez miyiz? Çekeriz tabi fakat düzenlediğim gibi dik kadraj olarak…



1. Murat Nasır

Canon 1100D • 18-55 mm • ISO 100 • f/3.5 • 1/200sn

Fotoğrafın asıl konusu olan sujeyi öne çıkarabilmek adına, açık kapının önüne ve dolayısıyla siyah zemin üstüne yerleştirmek doğru bir tercih olmuş. Diğer taraftan bence iyileştirmeye açık bazı konular var. Birincisi soldaki kablo yığını çok gereksiz ve fotoğrafı zayıflatıyor. Diğer taraftan bu tür fotoğraflarda zanaatkar ile onun hakkında fikir veren ve bir ölçüde tanımlayan ortamı (fotoğrafın arka planı) arasında daha güçlü bir ilişki kurmaya çalışmakta fayda var. Bu fotoğrafta sujenin bakırcı ustası mı yoksa oradan geçen bir kişi mi olduğu çok anlaşılmıyor. Bu ilişki birçok şekilde güçlendirilebilir: Sujenin dükkan önünde otururken veya kapıya eliyle dayanırken vs. fotoğraflanması gibi. Göz temasının fotoğrafı çekenle değil de muhtemelen yanda fotoğraf çeken 3. bir kişiyle kurulmuş olması da yukarıda bahsettiğim bu zayıflayan ilişkiyi daha da zayıflatıyor.

2. Öznur Çevik



Nikon D5200 • 50mm • 1/200sn • ISO 100 • f/3.2

Güzel bir an fotoğrafı. SB tercih edilmesine karşın, kullanılan açık diyafram sayesinde asıl konunun belli ölçüde karışık olan arka plandan kopartılması ve öne çıkarılması sağlanmış. Ancak bazı kadrajlama sorunları var. Özellikle sağ taraftaki simsiyah alan gereksiz ve kadraja alınmasa daha iyi olacaktır. Farklı bir açı veya dik kadraj seçenekleri araştırılabilir.

3. Ömer Şimşek



Nikon • 18-55mm VR • ISO 200 • f/11 • 1/250

Şehir dokusunun açık rengi ve kar altında olması, gökyüzü ile şehir dokusu arasındaki poz dengesinin sağlanmasına katkı sağlamış görünüyor. Ancak yine de bu avantaj gökyüzünün özellikle sağ tarafının bir miktar aşırı pozlanmasına engel olamamış. Bu tür manzara fotoğrafları çekmekten hoşlanıyorsanız, bir adet dereceli ND filtre (graduated neutral density filter) edinmenizi tavsiye ederim. Fotoğrafın alt kısımlarındaki daha koyu bölgeleri karartmadan, çok daha doygun bir gökyüzü elde etmenize katkı sağlayacaktır. Diğer taraftan, manzara fotoğraflarında en sık karşılaşılan sorunlardan bir tanesi de kolaylıkla birbirine çok benzer ve alışıldık olabilmeleridir. Bunu engellemek için yapılabilecek ilk ve en basit yöntem de ufuk çizgisini fotoğrafın tam ortasından (bu karede olduğu gibi) geçirmemektir.



Çekilen karede ne gökyüzünden ne de şehir dokusundan taviz verilmek istenmemiş, ancak bu fotoğraftaki asıl ilgi merkezi olan şehir dokusundan çalıyor ve gökyüzü şehir dokusu ile yarışıyor. Burada asıl vurgulanmak ve anlatılmak istenen şehir dokusu ise gökyüzü kareye daha az alınabilir. Yalnızca şehir dokusu ile kadraj doldurulabilir veya sol taraftaki enteresan kaya yapısı daha fazla öne çıkarılabilir. Alternatif kadraj örneklerini örnek olsun diye düzenledim.

4. Önder Azat



Fujifilm X-T1 • 16-55mm • 1/56 • ISO 320 • f/5.6

Sahnedeki grafik unsurların (paralel ve kesilen çizgiler, masaların tek başına ve birlikte oluşturduğu kareler) fark edilip fotoğraflanmaya çalışılması çok güzel. Diğer taraftan soldaki tabelanın fotoğrafa bir artı katmadığını söylemeliyim. Bu tür grafik unsurları öne çıkan fotoğraflarda, bu özelliklerin nasıl daha iyi vurgulanacağı araştırılmalı. Örneğin ortam izin veriyorsa bu kareyi biraz daha geniş açıyla fotoğraflamakta fayda var. Böylece 1) Fotoğrafın biraz nefes alması sağlanabilir 2) Zemindeki grafik daha çok vurgulanabilir 3) Masaların oluşturduğu grubun kadrajın kenarlarına sıkışmış ve araları açılmış görüntüsünden kurtulunabilir ve çok daha tekil bir şekil haline indirgenebilir.
 



1. Nevzat Turgay Işıkgöz



Nikon D810 • 24-120mm • ISO 100 • f/11 • 10sn

Enfes bir kadraj olmuş, tebrik ederim. Okuyucumuzun çekim koşullarını bilmiyorum ancak aynı açıdan HDR tekniğiyle ve mümkünse ışığın daha dik ya da daha yatay gelebileceği bir zamanda tekrar fotoğraflamasını öneririm.  Çünkü bu fotoğrafta ışık tek taraflı (soldan) geldiği için fotoğrafın dengesi biraz bozulmuş. Ve yine imkanı varsa ND filtre kullanarak biraz daha uzun pozlama yapabilir ve yansımaya alternatif bir su dokusu elde edebilir kendisi. 

2. Mustafa Alper Kocabıyık

Canon 500D • 18-55mm • ISO 100 • f/11 • 1/160sn

Güzel bir ters ışık ve perspektif çalışması. Üstten ve soldan boşluklar biraz daha azaltılabilir. Diğer fotoğraflarınıza da baktığımızda küçük nesnelerle perspektif çalışmalarını sevdiğinizi gördük. Bu tarz çalışmalarda küçük nesneler ile büyük nesneleri perspektif yapmak daha etkili bir kompozisyon yöntemi. Ters ışıkla yaptığınız bu tarz kompozisyonları bokeh efekti ile güçlendirebilirsiniz.

3. Furkan Dere

Nikon D7100 • 18-55mm • ISO 100 • f/5.6 • 1/320sn

Ters ışık için zamanlama oldukça iyi. Ancak pek çok ters ışık manzara fotoğrafında istenmeyen bir durum bu fotoğrafta da var. Çok fazla deniz, çok fazla gökyüzü, az tema! Fotoğraf en azından örnekte olduğu gibi kroplanabilir. Bu sayede daha dolu bir kompozisyon olmuş olur.

Örnek kompozisyon;



 

Dergimizde siz okuyucularımızın gönderdiği fotoğraflar arasında seçtiklerimizi hakkında profesyonel fotoğrafçılarımızın yaptığı yorumları bu sayfalarda yayınlıyoruz.

Eğer siz de bu sayfalarda fotoğraflarınızın yayınlanmasını istiyorsanız fotoğraflarınızı orjinal hali ile This email address is being protected from spambots. You need JavaScript enabled to view it. adresine gönderebilirsiniz. Fotoğraflarınızın teknik detaylarını (exif) ve varsa kısa hikayesini de eklemeyi unutmayın.

Bu yazı GezginFoto Dergisi'nin 14. (Temmuz-Ağustos) sayısından alınmıştır.

Yazdır e-Posta